Cuti Sekolah 2019, Paksu Yen dan tahun 2020


Assalamualaikum, Alhamdulillah dah pun masuk tahun 2020. Mesti kalangan orang yang sezaman dengan aku biasa dengar Wawasan 2020kan, sekarang dah pun tahun yang dahulunya menjadi tujuan permodenan yang kita inginkan. Alhamdulillah negara kita ada banyak kemajuannya sekarang.

Pada penghujung tahun 2019 December haritu aku bawak anak2 perempuan aku Hannah dan Hanania balik ke Aloq Setaq naik bas, depa yang nak ikut, aku balik pasal paksu aku (Adik Mak aku yg paling bongsu) masuk hospital Aloq Staq kena stroke dgn darah tinggi. Bini aku Eryn dan Muhammad anak bongsu aku tak ikut, pasai Eryn kena standby masa tu, elok la dia teman mak dia kat Kl tu. Jadi kami bertiga saja yang balik ke kampung halaman aku, tempat tumpah darahku.




Dekat seminggu jugak aku kat sana dari 27 December 2019 sampai 1 January 2020. Aku pun dah lama tak balik kampung jumpa orang tua aku, rindu sangat kat depa dan Aloq Staq. Asik call dg video call ja tak lepas sangat rindu tu. Member aku Adeq pun duk suruh sangat aku balik.

Bas aku bertolak pada pukul 6.30 petang dari Stesyen Bas Putrajaya, sampai Aloq Setaq dalam pukul 2 pagi. Sampai sana, Harith anak abang aku yg sulong (study UiTM Merbok) ambik kami bertiga kat stesyen bas Sahab Perdana Aloq Staq. Sebelum balik kami berempat sempat ngeteh sat dengan ditemani suasana pagi yang sunyi di Aloq Staq.

Hari pertama aku kat Aloq Staq, aku p hospital tengok paksu aku. Memang antara tujuan utama aku balik mai Aloq Staq nak melawat paksu aku ni. Flashback zaman aku kecik2 dulu. Dari aku kecik memang paksu aku ni selalu duduk dengan kami. Zaman dia remaja, kat Tanjung Malim (aku tadika), zaman dia dewasa kat Butter worth(time ni aku duk tengok dia main guitar dan sempat belajar sikit2 dengan dia masa ni aku darjah 3), zaman dia start kerja pelantar minyak kat Paka Terengganu (aku tingkatan 3 sekolah SS Kuala Terengganu). Kebanyakan zaman bujang dia memang dia banyak tahun tinggal dengan kami. Dia jugaklah yang membuka minat aku untuk menjadi ahli Muzik..hehe.

Kat hospital haritu, sedih aku tengok paksu aku, dia dah tak boleh cakap, mata pejam, bila aku bisik kat telingga dia "paksu Ejai mai ni, paksu bagi sihatna, Ejai balik mai tengok paksu ni" aku nampak air mata dia melilih. Mak aku cakap paksu ada darah tinggi, dia tak makan ubat sampai bleeding dalam kepala. Doctor bagitau harapan sangat tipis dengan faktor umur dia dan masaalah kesihatan dia. Kena bagi harapan kat dia supaya dia kuat untuk lawan penyakit dia tu. Apa-apa pun aku berserah kpd Allah apa yang terbaik utk paksu aku, Allah yang lebih tahu.





Sekarang cerita pasai anak2 aku pulak. 30 December tarikh lahir anak aku yang sulung Hannah Qaireena so aku bawak dia dg adik dia p melawat kat Muzium Padi. Aku pun first time p ke muzium padi tu. Besaq jugak, macam2 ada, cara2 dan alat2 orang tanam padi, jenis2 beras seluruh dunia, dan banyak lagi lah. Lepas tu kami p cari hadiah Hannah kat Tesco Mergong. Biasalah kakak dapat takkan adik tengok saja, last sekali dua2 dapat. Cuma si kakak dapat special sikitla. Seronok budak2 tu balik Aloq Staq, p makan kenduri rumah kawan mak aku, p tengok bunga api time new year dengan wan dan maktok depa, jalan2 pusing Aloq Staq dan banyak lagi lah.

















Aku malam new year haritu, aku lepak dengan member aku, Adeq, Abeng dg Nizam kat Nasi Kandaq Royale Anak Bukit. Kami port kat sana kira lama jugaklah dari pukul 10malam sampai pukul 2pagi. Biasalah lama tak jumpa, macam-macam cerita kami borak. Tup-tap-tup-tap dah bunyi bunga api New Year dah. Kalau zaman remaja dulu ada jugak lah semangat nak semakkan pekan Aloq Staq tengok bunga api. Bila dah dah umur2 macam sekarang lepak2 dengan member ja lah. Memang rutin aku kalau balik kampung memang port dengan member2 aku terutama sekali Adeq member aku dari kecik. Nama saja Adeq tapi umuq sama dengan aku, badan bapak besaq dari aku..hehe. Lepak punya lepak sampai kedai pun nak tutup dah. Aku naik kereta dengan Adeq, so dia pos aku balik kat rumah aku pastu dia balik Perlis. Rumah Adeq memang kat Perlis. Tak jauh pun dalam 45minit ja dari Aloq Staq.



1 haribulan January aku dengan anak2 aku balik ke KL naik ERL. Saja aku bawak depa merasa naik bas dan ERL. Kuramg-kurang cuti sekolah depa ada kelainan sikit tahun ni. Seronok depa explore dari naik bas dan ERL. Cuma biasalah budak2 memang tak boleh duduk diam. Dari Aloq Staq ke KL naik ERL lebih kurang 5jam perjalanan. Nasib baik mak aku ada bagi bekal makanan, kat kantin ERL banyak makanan yg dah habis. Harga pun boleh tahan la mahai sikit. Tapi ok la tak la mahai sgt.








Beberapa hari lepas tu, pada 8 January aku dapat call pukul 5 pagi dari bapak aku, bagitau paksu aku dah meninggal dunia sebelum subuh dalam pukul 4am. Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un. Teringat masa kami bersama dia. Sempoi paksu aku ni, baik gila dengan kami. Dia pernah beli kat aku guitar acoustic masa dia kerja kapai kat Rusia dulu. Guitar tu masih ada, aku bagi abang aku pakai, pasal aku dah ada guitar acoustic. Umuq paksu aku 56 tahun masa dia meninggal hari tu. Semoga rohnya bersama dengan orang2 yg beriman insyaAllah.




 Sampai bertemu kembali, InsyaAllah.


About zahud

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 Comments :

Post a Comment