Dari KL ke Istanbul 2 Feb - 9 Feb 2019

Assalamualaikum, lama tak storykan, aku baru balik dari Turkey semalam 9 Feb 2019. Kat sini aku cerita sikit pengalaman kami di Turkey bersama keluarga, keluarga Kak Z dan Keluarga Abg Redzuan.

Bermulalah Perjalanan kami ke Turkey..

Di KLIA, tengah tunggu untuk naik kapal terbang

Hari Pertama di Istanbul 2 Feb 2019

Baru sampai di Airport Ataturk Istanbul, Turkey.

Hari Pertama jalan-jalan di Istanbul sekeluarga. Kami pergi ke Spice Bazaar dan kawasan berhampiran.

Tramp di old Istanbul

Terkejut aku kat sini diaorang selamberje boleh pegang anjing, mungin mazhab depa buleh kot. Tapi  cium depan orang ramai..aku ingat itu mazhab orang barat, kalau kat Malaysia ni dah kena Viral dah.

Hari ke-2 di Istanbul kami jalan berkumpulan dan melawat ke tempat-tempat bersejarah seperti Masjid Aya Sophia yg sekarang ditukar menjadi muzium dan Masjid Biru (the blue mosque) masih digunakan untuk solat. Sempat kami solat zuhur dalam Masjid Biru...Alhamdulillah.

Lepak dengan abg aku, Apit sambil pekena teh/chai berlatar belakangkan antara dua benua, benua Asia dan Eropah. Pasal tu ada cerita Antara dua Benua kat TV, Istanbul lah tu.

Bersama Pemandu Pelancung kami Fathi Student di sana yang banyak menolong group kami, terima kasih Fathi.

Di hadapan masjid/muzium Aya Sophia.

Kami dalam Muzium Aya Sophia, asalnya Gereja lepas Sultan Muhammad Al-Fateh tawan Constantinople dia tukar nama jadi Istanbul.

Lewat malam keluaq sat makan sikit dan pekena shisha kat Istanbul. Harga shisha kat sini dalam 45-40 lira, lebih kurang RM30 kita, tapi besaq bara shisha kat sini, dan berbentuk kuib.

Hari ke-3. Kami ke Cappadocia

View Hotel di atas bukit Cappadocia

Rumah kat sini asalnya dari gua, cuba tengok kat belakang tu.

Sempat lagi Racing..

Breakfast di Cappadocia. Cantik pemandangan kat pantry di hotel kami My Cave. Pagi ni sepatutnya group kami naik balon panas, tapi pasai angin kuat sangat, terpaksa cancel, takdak rezeki..takpa insyaAllah lain kali.

Di Pamukkale

Bergambar bersama pemandu pelancong kami Anil dan driver Haker di Airport Denizli Cardak Havalimani sebelum pergi ke Bursa dan Uludag.

Di Uludag Bursa

Sejuknyaaaa..first time main salji.

Seronok geng ni....hehe

Turun dari Uludag ke Pekan Bursa untuk Shopping dan solat

Hari Terakhir di Istanbul

Pergi ke Grand Bazzar

Ini antara pengalaman kami di Turkey yang tidak dapat kami lupakan..InsyaAllah ada rezeki kami datang lagi..Sekian...

About zahud

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.