Wangian dan Kebersihan

Semua kita tahu wangian sangat penting untuk diri kita, kediaman, kenderaan dan tempat kerja kita. Ini membuktikan kita sangat menitik beratkan kebersihan dan keselesaan diri kita dan orang lain. Contohnya bila kita:
Bersama Kawan: Semestinya kita akan sentiasa ingin keselesaan diri dan keselesaan kepada orang yang berhampiran dengan kita. Dengan itu kita akan menjaga kebersihan diri kita dengan memakai pewangi-pewangi yang banyak di jual di kedai-kedai dan pasaraya. Di sini kita boleh tahu kebersihan diri seseorang itu.
Di rumah: Rumah merupakan tempat pertama yang sering kita berada. Dengan adanya pewangi rumah, sangatlah berguna untuk diri kita dan orang lain. Ia juga sangat berguna jika ada tetamu yang datang bertandang ke rumah kita. Mereka akan merasa lebih selesa dan segar dengan adanya bauan-bauan yang semestinya wangi yang kita sediakan.
Di dalam kenderaan: selalunya kebanyakan kenderaan-kenderaan akan mengunakan pewangi-pewangi yang akan menyegarkan penumpangnya. Jarang di antara pengguna kenderaan yang tidak menggunakan pewangi-pewangi di dalam kenderaan mereka. Jadi di sini kita boleh medapat tahu tahap kebersihan pengguna kenderaan itu.
Di tempat kerja: Tempat kerja adalah tempat ke-2 yang sentiasa kita berada. Dengan adanya pewangi, akan menambahkan lagi keselesaan dan kesegaran kepada mereka yang berada di sekitarnya. Contohnya saya sering ternampak di office-office kerajaan dan surau-surau pam minyak Pertonas adanya pewangi-pewangi ini.
Ini membuktikan bahawa wangian adalah sangat penting kepada semua dan di mana-mana sahaja kita berada. Jagalah kebersihan kerana kebersihan sangatlah di tuntut:
Nabi SAW sendiri amat menyukai wangi-wangian dan benci akan bau busuk dan kotor.
Nabi SAW tidak akan menolak jika diberi wangi-wangian.
Nabi SAW bersabda “Barangsiapa yang diberi harum-haruman, maka janganlah ia menolaknya,kerana sesungguhnya

About zahud

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 Comments :

Post a Comment